اقتصاد مدرن

خبرها و تحلیل های اقتصادی بصورت ساده و مختصر

اقتصاد مدرن

خبرها و تحلیل های اقتصادی بصورت ساده و مختصر

جنگ اقتصادی آمریکا و چین

به نوعی می شود گفت که جنگ اقتصادی آمریکا با چین در شرف وقوع است.ریس جمهور جدید آمریکا چنین به نظر می رسد که بعد از بدست گرفتن سکان قدرت در این کشور با تمامی ملل دنیا بغیر از روسیه بدلایل خاص وارد جنگ شود.دونالد ترامپ قبل از بدست گیری سکان ریاست جمهوری،اظهار نظرهایی درباره چین انجام داده است که به ذائقه چینی ها خوش نیامده است. 

 

دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود علیه چین مواضع سرسختانه ای گرفته بود و اضهار نظرهای شدیدی کرده بود در حالی که بخش اعظمی از تی شرت های تبلیغاتی و کلاه های تبلیغاتی وی در چین ساخته شده بود به گفته بعضی ها حتی عینک ترامپ هم ساخته چین بوده است.کالاهای چینی حتی بدرون خانه ترامپ هم نفوذ کرده اند وحتی لوازم آشپزخانه و دکوراسیون را نیز شامل می شوند.

گرچه به نظر می رسد چینی ها راهبرد مسالمت آمیزی را طبق همیشه پیش بگیرند اما میان این دو ابرقدرت هرگونه گزینه ای امکان پذیر خواهد بود از جمله استفاده از نیروی نظامی !


اما باید نیم نگاهی به شعارهای تبلیغاتی دونالد ترامپ در زمان مبارزات انتخاباتی وی کرد.وی گفته بود که چینی ها بسیاری از مشاغل آمریکایی ها را به سرقت برده اند و اکثر شرکت های آمریکایی و سایر دنیا بخاطر نیروی کار ارزان چین خطوط تولید خود را به چین منتقل کرده اند.وی گفته بود که در این راستا برکالاهای چینی تعرفه های سنگین وضع خواهد کرد و شرکت های آمریکایی را ملزم به تولید در خاک آمریکا و استفاده از نیروی کار این کشور خواهد کرد.


حال سوال مهم این است که هیاهو و سروصدایی که ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود انجام داده است تا چه مقدار از نظر خود ترامپ دارای اهمیت است و آیا وی فقط برای مصارف انتخاباتی چنین شعارهایی سرداده است شاید هم قصد وی از ابتدا ایجاد یک جو مبهم و تا حدودی ترس از جنگ برای امتیازگیری از چین بوده است و ممکن است که وی هیچگاه وارد کارزارهای جدی اقتصادی و نظامی نشود؟

و اینکه آیا طرف مقابل یعنی چینی ها چه خواهند کرد و آیا در مقابل وارد کارزار خواهند شد یا امتیاز خواهند داد؟


چنین به نظر می رسد که دونالدترامپ برای برد بازی می کند حداقل بضورت ظاهری و نمادین.آیا رییس جمهوری جدید آمریکا تا آن حد پیش خواهد رفت که برای بدست آوردن هرگونه برد و پیروزی آتش جنگ به پا کند و بسیاری از پل ها را خراب کند؟

این سوالات و بسیاری از سوالات دیگر در این رابطه بسیار حائز اهمیت است چرا که تعیین کننده روابط آینده کشورهای دنیا خواهد بود.دونالدترامپ تاجری با تجربه و کارآزموده است اما سیاست مداری تازه کار و بی تجربه است.شاید از دریچه نگاه وی تمامی مسائل مطرح دنیا دارای راه حل هایی باشند که وی در گذشته با استفاده از آنها در مشکلات و مسائل تجاری خود پیروز شده است اما آیا این راهکارها واقعا موثر خواهد بود؟


دونالدترامپ سیاست چین واحد را کنار زده است و آن را رد کرده و این باعث ایجاد ناخرسندی های طرف مقابل گردیده است و باعث بروز واکنش های اقتصادی در نظام اقتصادی چین گردیده است بطوری که نرخ برابری یوآن چین در مقابل دلار آمریکا دستخوش تغییر شده و به پایین ترین میزان خود در 8 سال گذشته رسیده است و شاخص کامپوزیت چین ضربه ای جدی خورده است و اگر دولت آمریکا برکالاهای چینی تعرفه های سنگین وضع کند می تواند به منزله شروع جنگ اقتصادی باشد.


در صورتی که چنین نبردی آغاز شود طرف آمریکایی هم در این میدان ضرر خواهد کرد به همین خاطر است که بسیاری از تحلیل گران اقتصادی از آقای ترامپ خواسته اند که در سیاست های خود در مقابل چنین تجدیدنظر کند.

طرف چینی هم کارهای زیادی می تواند انجام دهد مثلا می تواند واردات خود از آمریکا را محدود کند و دسترسی شرکت های آمریکایی را به بازار چین را دشوار کند.در طی چند سال گذشته تعداد دانشجویان چینی در دانشگاه های آمریکا زیاد شده است بطوری که یکی از بهترین بازارهای هدف برای درآمد دانشگاه های آمریکا چینی ها هستند که دولت چین می تواند اعزام دانشجویان چینی به آمریکا را کاهش دهد.چین همچنین می تواند بجای خرید هواپیما از "بوئینگ" از شرکت "ایرباس" ثبت سفارش کند و...


همچنین اگر قیمت کالاهای چینی در آمریکا افزایش پیدا کند تورم نیز افزایش خواهد داشت و نهایتا جنگ اقتصادی دو قدرت بزرگ اقتصادی می تواند منجر به بدتر شدن اوضاع اقتصادی در کل جهان شود.


در کل می توان گفت که هنوز کسی به روشنی نمی داند دونالدترامپ واقعا چه خواهد کرد و چگونه راه و روشی را انتخاب خواهد کرد.

اقتصاددانان دونالدترامپ را یکی از عوامل ریسک در سال 2017 می دانند و معتقدند که سیاست های وی می تواند باعث درهم شکستن اقتصاد جهانی شود.

برگرفته از اقتصادنیوز



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.